Hallå!!! Klicka och rösta...

Hallå!!! Klicka och rösta...
Rösta på den här bloggen genom att klicka på loggan.

fredag 26 mars 2010

samtal både hit och dit

I dag har jag ägnat mig åt att ringa en massa samtal som behövde ringas.
adacall

Vi kommer att borra för bergvärme och jag skickade in ansökan om borrlov för någon vecka sedan till kommunen. I går ringde handläggaren och hade lite frågor. Dels kunde hon inte se oss som ägare av tomten, men det visade sig sen att hennes system behövde uppdateras så det problemet löste sig lätt. Hennes egentliga ärende var dock att berätta att situationskartan som borrhålet är utritat på är i fel skala vilket gjorde att hon inte kunde fortsätta sitt arbete. Hon hade en karta i rätt skala och jag förstod aldrig varför inte hon bara kunde föra över krysset från den felaktiga kartan till den korrekta, men hon skickade i alla fall en korrekt karta till mig. På den skulle jag kryssa för var vårt borrhål ska vara. Och det vet ju inte jag... Borrhålet på den kartan som jag hade skickat in hade bergvärmefirman markerat borrhålet på och den kartan har ju damen på kommunen. Så, mitt första samtal gick till bergvärmefirman som jag sedan mejlade över den korrekta kartan till. Nu har de markerat ut borrhålets placering och jag har skickat kartan vidare till kommunen.
garupale
Eftersom vi har hållit på ett tag med det här projektet så har det under resans gång blivit en del papper, ritningar och offerter som har förkastats och uppdaterats. Bl.a. så fick vi första offerten på markarbetena och grunden redan i september 2009. Sedan dess är hela huset nytt och vår trädgårdsdesigner Cajsa har tyckt till några gånger, så förutsättningarna har ju ändrats. Vi har fått en eller två uppdaterade offerter, men nu börjar det blir dags för en mer slutgiltig sådan. Dessutom måste mina föräldrars VA dras om (det blir servitut över vår tomt) och det vill vi också ha offert på. Därför ringde jag Göran på Svensk Husgrund som lämnat offerten för att få den uppdaterad och för att få offert på servitutsdelen. Han var i Åre - antagligen i nån solig backe med skidorna på - så honom ska vi mejla över lite underlag till.

Jag har även ringt till en stenfirma i Arninge. Mårten var där förra helgen och fick en preliminär offert på vad det skulle kosta med en stenskiva i köket. Nu när vi har en ordentlig köksritning och dessutom offerten från Tibrokök så nu ville vi uppdatera de för att ha något att jämföra med. Vi hade mejlat dem i går kväll men när jag ringde på förmiddagen hade de inte sett det mejlet. De lovade dock att återkomma med en offert så snart som möjligt och det tog nog inte mer än drygt en timme. Det var bra. De ligger lite billigare än stenfirman som Tibrokök har, men jag fick ringa dem igen för att klara ut några saker angående frakt och leverans innan vi kunde bestämma oss. Säljaren på Tibrokök, Urban, måste även han uppdatera offerten efter den senaste justeringarna. Han skulle återkomma när han kollat upp om han kan pressa priset något på stenskivan för att matcha vår andra offert.

Så fort jag har pratat med Urban igen får jag väl stämma av med Mårten och sen ringa vår Trivselhus-Maria så att hon kan börja göra i ordning slutbeställningen åt oss. Henne ska vi träffa på måndag...
penat

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...