Hallå!!! Klicka och rösta...

Hallå!!! Klicka och rösta...
Rösta på den här bloggen genom att klicka på loggan.

fredag 5 november 2010

...tapeter, tapeter, tapeter...

Hu vad det är svårt med tapeter...

Efter att ha stått och bläddrat på måfå i de "miljontals" olika tapetkataloger som finns bestämde jag mig raskt för att vi bara får välja från standard-sortimentet som Trivselhus har - vilket (om jag har lyckats låna hem rätt kataloger) begränsar mig till två kataloger: Borosan 09/10 och EcoDecorama. Och det var alldeles tillräckligt...

Idag har jag gått igenom tapetkatalogerna flera gånger både fram- och baklänges och faktiskt kommit fram till en uppsättning förslag för Mårten att ta ställning till. Många små post-it lappar blev det...

Ni som redan är klara med tapetval - hur tänkte ni?
Ni som har det framför er - hur tror ni att ni kommer tänka?

4 kommentarer:

  1. Vi har inte behövt tänka på tapeter än, men jag kommer ihåg hur svårt det var när vi ganska nyligen totalrenoverade våran lägenhet. I slutändan så bestämde vi oss då för att endast måla de allra flesta väggar. Sparade oss en del huvudbry kan jag säga. I huset kommer vi nog göra likadant, dels för att kunna bo in oss lite innan vi bestämmer oss för tapeter och dels för att tapeterna ju riskerar att spricka när huset sätter sig. Då är det ju lättare att bara spackla över och ha på mer färg än att ta ned och sätta upp en ny tapet...

    Hoppas mina funderingar hjälpte er lite på traven. Fin blogg ni har förresten!

    Mvh

    Anna-Karin W
    http://varthusprojekt.blogg.se

    SvaraRadera
  2. Vi tänkte också standard, enklare att väja sedan när man bott in sig. Dock valde vi en enfärgad röd som vi har på några ställen. Visade sig vara urdålig kvalitet och som rispas lätt. Vi tänkte snart måla om den så att det håller bättre. Endast i sovrummet valde vi något annat än standard. Dessutom var det ganska dyrt men annat än standard, det var inte bara extra tapetkostnad utan också extra uppsättningsavgift. Lycka till!
    /Carin

    SvaraRadera
  3. Jo det var svårt att väja så mkt på en gång. Men vi utgick från stilen vi gillar (lite lantligt sådär) och valde utifrån det. Köket visste jag redan innan. Vi hade också en tapetbok från Borosan och en från Fiona nånting men tyvärr hade de väl inte jättemkt att erbjuda oss när det gäller lantligt...så det blev tillval på flera rum, hallen nere, ett barnrum och köket är från Sandbergs och ett annat barnrum också tillval. Vårt sovrum, ett barnrum, vardagsrummet samt allrum valde vi ur katalogerna, men när de väl hade spacklat hela öv valde vi bort tapeterna i allrummet och målade vitt där.

    Det är svårt att få till det när man inte har alla möbler, itne bott i sig etc. Jag trodde vi gjort bort oss lite som valt en lite grå skala i kök och hall och sen en smalrandig vit/beige tapet i hela v-rummet, men det blev jättebra. Flera st som varit här tycker vi lyckats bra att få det hela att hänga ihop.

    Sen får man inte grubbla för mycket. Hittar man en man gillar - ta den och gå vidare. Inte tillbaka och tänka "Kanske si, eller så" efteråt för då blir man aldrig klar. Blir man helt missnöjd i slutändan går det ju att ordna...

    SvaraRadera
  4. Hej!
    Jag vet vad du går igenom :-) !!!
    Vi flyttade in i vårt SollentunaTrivselhus för ett par veckor sedan och är jättenöjda. Men tapeterna var jättejobbiga. Jag gjorde inte lätt för mig genom att på förhand ha bestämt mig för att kökstapeten skulle vara brun och rosa med silver i.... tror du det fanns, nja.... men efter mkt ångest gjordes ett val till slut som jag är nöjd med. I övrigt har barnen fått välja fritt varsin fondtapet i deras rum. Blev bra. Det nästsvåraste var fondtapeten i vårt sovrum, ville matcha garderobsdörren och det var ju inte heller lätt att hitta! När jag väl valt så hade jag råkat uppge fel artikelnr!!! Så vår stackars målare var tvungen att tapetsera om (det blev mkt dyrare än tänkt kan jag säga :-)!).
    Kristina

    SvaraRadera

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...