Hallå!!! Klicka och rösta...

Hallå!!! Klicka och rösta...
Rösta på den här bloggen genom att klicka på loggan.

torsdag 17 februari 2011

vi hade visst fått...

...bredbandstjänsten inkopplad.
Efter snart två veckor som gräsänkling har det varit lite mycket med jobb och barn. (Tack till världens bästa svärmor som dragit ett enormt lass med hämtning från dagis och matlagning!) Det har inneburit att mindre viktiga sysslor fått vänta lite. En av dem var visst att öppna post. Idag hade jag dock lite flow och passade på att öppna ett gäng kuvert. Eftersom det varit mest räkningar på sista tiden så har det inte lockat så mycket att sprätta brev. Ett av breven var från vår bredbandsleverantör och jag antog att det var en faktura av något slag. Döm om min förvåning när jag öppnade och läste att de kopplat på vår bredbandstjänst, för TIO dagar sedan. Jag begav mig genast ner till "multimediaskåpet" och försökte skaffa mig en bild över hur jag skulle kunna få in Internet till min dator. Eller Jennys dator, för min gav upp för någon vecka sedan. Efter en kort fundering trodde jag mig tyda elektrikerns kopplingsplan och jag chansade in en tp-kabel mellan fiberomvandlarlådan och det patch-uttag som jag tänkte mig använda. Sen ut i garaget och rota i el-lådan där jag faktiskt hittade en gammal nätverkskabel som var något längre än de 10 centimeters som kom med multimediaskåpet. Kabeln har sina år på nacken och upplöstes nästan när jag tog i den.
Nåja, jag gick upp, startade datorn och kopplade ihop tras-sladden med det vägguttag jag antagit var det rätta och vips så fungerar det. Skönt!
Nu återstår, förutom att få till lite telefon och TV, bara att inhandla nån form av router, lite WLAN och ett gäng kablar. Tills vidare tackar vi utvalda grannar för vår snålsurfning.

3 kommentarer:

  1. Välkomna uti världen!

    Har ni funderat på vilken "tv" ni ska välja?
    Vi kör ju Sollentunas analoga och sonen kör det digitala. Det digitala ger bra mycket bättre bild.
    Hälsningar Peter

    SvaraRadera
  2. Vi tänkte börja med det analoga, så får vi väl se...

    Hur är det med foten?

    SvaraRadera

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...